سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای مردم! بدانید آنکه از سخن نادرست درباره خود، بی تاب می شود، [امام علی علیه السلام]

در بخش اول اشاره شد که بر اساس آیات 24 تا 35 سوره مبارکه طه اساسی ترین اصول مدیریت اسلامی عبارتند از:
1. شرح صدر
2. آسان شدن کار
3. رسایی سخن
4. معاون شایسته
در این بخش اولین اصل یعنی "شرح صدر" و رابطه آن با مدیریت به اجمال ارائه می‌گردد.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط وحید مرسلی 91/4/27:: 5:45 عصر     |     () نظر

مدتی پیش کتاب اخلاق مدیریت در اسلام تالیف جناب آقای ری شهری را مطالعه کردم. چنانچه مولف خود در مقدمه تاکید کرده‌اند در این کتاب به اخلاق مدیریت پرداخته شده است نه علم مدیریت به نظرم رسید می‌تواند مفید باشد. تلاش خواهم کرد در چند نوشتار مطالب مهم کتاب را به صورت مختصر بیان کنم. در مرحله اول خلاصه‌ای از پیشگفتار ارائه می شود. به تدریج دیگر موارد را ارائه خواهم کرد.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط وحید مرسلی 91/4/18:: 11:10 عصر     |     () نظر


مقدمه
در عصر حاضر سازمانها به صورت فزاینده ای با محیطهای پویا و در حال تغییر مواجهند و بنابراین، به منظور بقا و پویایی خود مجبورند که خود را با تغییرات محیطی سازگار سازند. به بیان دیگر با توجه به سرعت شتابنده تغییرات و تحولات علمی، تکنولوژیک، اجتماعی، فرهنگی و ... در عصر حاضر ، سازمانهایی موفق و کارآمد محسوب می شوند که علاوه بر هماهنگی با تحولات جامعه امروزی‌، بتوانند مسیر تغییرات ودگرگونیها را نیز در آینده پیش‌بینی کرده و قادر باشند که این تغییرات را در جهت ایجاد تحولات مطلوب برای ساختن آینده‌ای بهتر هدایت کنند.
با وجود این مشاهدات و مطالعات نشان می دهد که بسیاری از سازمانها نه تنها نوآور و خلاق نیستند بلکه حتی در هماهنگی با تحولات و پیشرفتها و تغییرات عصر حاضر نیز ناتوان مانده و اغلب با شیوه‌های ناکارآمد سنتی اداره می شوند.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط وحید مرسلی 91/4/12:: 10:12 صبح     |     () نظر